The distribution of educational opportunity plays a key role in shaping human development prospects. Within countries, governments and people increasingly recognize that unequal opportunities for education are linked to inequalities in income, health and wider life chances. And what is true within countries is true also between countries. Large global gaps in education reinforce the extreme divides/ between rich and poor nations in income, health and other aspects of human development.

The full extent of the gulf in opportunities for education is not widely appreciated. Education is a universal human right. However, enjoyment of that right is heavily conditioned by birth and inherited circumstance. Access to education is greatly influenced by where one is born and by other factors over which children have no control, including parental income and nationality.

From a global perspective, being born in a developing country is a strong indicator for reduced opportunity.

School achievement, measured in terms of the average number of years or grade reached in education, is one (admittedly limited) measure of global inequality. While almost all member countries of the Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) have attained universal school achievement to grade 9, most countries in developing regions are far from this position. At age 16, over 80% of the population of the OECD countries is in secondary school while one-quarter of sub-Saharan Africa's population is still in primary school. Four years later, at age 20, around 30%, of the OECD population is in post-secondary education. The figure for sub-Saharan Africa is 2%.

 

Striking as they are, these figures tell only part of the story. One way of thinking about unequal opportunity is to consider the chance that a child born in one country will achieve a given level of education relative to a child born somewhere else. The results are revealing. They show that children in countries such as Mali and Mozambique have less chance of completing primary school than children in France or the United Kingdom have of reaching higher education. The gulf in attainment is not restricted to sub-Saharan Africa. Around one in five pupils entering primary school in Latin America and in South and West Asia does not survive to the last primary grade.

Global inequalities in education mirror inequalities in income. The association is not coincidental. While the relationship between education and wealth creation is complex, knowledge has an important influence on economic growth and productivity. In an increasingly knowledge-based international economy, differences in educational opportunities are taking on more importance. There is a growing sense in which today's inequalities in education can be seen as a predictor for tomorrow’s inequalities in the global distribution of wealth, and in opportunities for health and employment. The fact that in half the countries of sub-Saharan Africa the survival rate to the last grade of primary school is 67% or less is not irrelevant to prospects for overcoming the region's marginalization in the global economy.

<全訳> 教育機会を配分することは,人間が発展していく可能性を決定する際に,重要な役 割を果たす。国の中で政府や国民は,教育の機会の不平等が原因で,収入,健康,そ してより広い人生の可能性において不平等になることをますます認識している。そし て,国内で真実であることは国家間でも真実だ。教育の世界レベルでの大きな格差は, 収入,健康および人間が発展するその他の側面において,お金持ちの国と貧しい国の 間の極端な隔たり大きくしている。 教育の機会の格差の程度は,十分に広く認識されているわけではない。教育は普遍 的人権である。しかし,その権利を享受することは,出生と受け継いだ環境によって 大きく条件付けられる。教育を受ける機会は,どこで生まれたか,そして,親の収入 や国籍を含めた,子供にはどうすることもできない他の要因に大きく影響される。

世界的な観点では,発展途上国に生まれること は,機会が減る強い指標となる。
(1) 学業の到達度は,平均的な教育の年数や到達学年という観点から測定すると,(確 かに限定的なものだが),世界的な不平等はかる つの基準となる。経済協力開発 機構(OECD)のほぼ全ての加盟国が,9 年までの普遍的な就学を成し遂げているが, 発展途上地域のほとんどの国はこの位置からほど遠い。16 歳時点で,OECD 加盟国 の 16 歳人口の 80% 以上が中学校に在学中だが,一方で,サ八ラ以南のアフリカの16 歳人口の 分の が,いまだに小学校に在学中である。年後の 20 歳時点では,OECD の 20 歳人口のうち,およそ 30% が中学校以降の教育を受けている。サ八ラ 以南のアフリカの数字は 2% になる。


(2) これらの数値は際立ったものだけれども,全体のほんの一部しか伝えていない。 機会の不平等について考える つの方法は,ある国に生まれた子供が,他のどこかで 生まれた子供と比較して,一定レベルの教育を受けられる可能性を考慮することだ。 その結果は色々なものを明らかにしてく(3) それによって,フランスやイギリス の子供たちが高等教育に進む可能性よりも,マリやモザンビークのような国の子供た ちが,初等教育を終えられる可能性が低いということがわかる。到達度の格差はサハラ以南のアフリカに限られているわけではない。ラテンアメリカと,南アジア,西アジアで小学校に入学する五人中およそ一人の児童が,最終学年まで残ることができな い。 教育の世界的な不平等は,収入の不平等を反映している。その関連性は,偶然の一 致ではない。教育と富の創造の関係は複雑だけれども,知識は経済成長や生産性に重 要な影響を与えている。ますます知識をベースとする国際経済において,教育の機会 の格差はより重要になりつつある。現在の教育の不平等が,明日の世界レベルでの富 の配分における不平等,そして健康と雇用の機会における不平等を予言するものとみ なすことができるという認識がますます増えてきている。サ八ラ以南のアフリカの半 数の国々で,小学校最終学年まで残っている率が 67% かそれ以下であるという事実 は,国際経済でのその地域の排斥を克服する可能性無関係ではない


第1講 重要語彙リスト

1

distribution

分配

2

prospect

見込み,可能性

3

be linked to                 

~につながっている              

4

reinforce

強くする

5

gulf

6

condition

条件付ける

7

indicator

指標

8

measure

計測する

9

primary

主要な,初等の

10

figure

数字

11

striking

著しい,際立った

12

relative to

~と比較して

13

mirror

反映する

14

association

関連性

15

coincidental

偶然に一致した

16

take on

帯びる

17

irrelevant

無関係の

18

marginalization

排斥